reklama

Po miestach Pána Tragáčika - v meste Ilawa a Jerzwalde - I.

Ráno som sa zobudil so zalepenými ocami a vôbec sa mi nikam nechcelo cestovať. Najradšej by som zostal doma, čaká ma poriadne dlhá cesta vo vlaku. Či to stálo za to, alebo nie, to zistím až potom keď sa vrátim spať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)
V mestečku Ilawa pri jazere Malý Jeziorak.
V mestečku Ilawa pri jazere Malý Jeziorak.  (zdroj: Medard Slovík)

Vlak do Ilawy mi odchádza z nástupišťa č. 5 z prvého tora (peróna). Od Krakova je to už nížina, kopčeky zmizli, keď ukazujem sprievodcovi cestovný lístok, musím sa preukázať aj dokladom totožnosti. Veziem sa v PKP Intercity rýchlikom. Škoda, že sedačky nie sú otočené k sebe a nesedí sa po štyroch, bolo by veselšie s niekým sa dať do reči. Dostal som smsku a v nej sa píše: Pan Tragáčik už na teba čaká. Okolo trate sú vyvýšené brehy, našťastie zmiznú a môžem sa pozerať po krajine. Čítam si knihu Pán Tragáčik a Winnetou. Dozvedám sa, že jachting je tichý šport, pri ktorom sa treba sústrediť a byť pokojný: „Bystré oko už teraz mohlo prečítať nápis na boku lode, namaľovaný veľkými písmenami MOBY DICK. Spomenul som si na vynikajúcu knižku, príbeh o obrovskej veľrybe zvanej MOBY DICK, o šialenom, či možno výbornom kapitánovi, ktorý ju prenasledoval a zahynul spolu s posádkou svojej veľrybárskej lode. Zrazu sa v úžine znovu vynorila biela plachta. Plával sem druhý jachtár, nie nemenej odvážny od toho na MOBY DICKE. Bol hádam sto ráz odvážnejší, lebo sa hnal na plné plachty. Zdalo sa mi, že priam letí na vlnách, každou sekundou hlce hladinu jazera. Jej majiteľ ju správne nazval SWALLOW, čo znamená lastovička ... „. Začítal som sa do knihy a predstavoval si, ako po jazere Jeziorak jazdia plachetnice. Zbigniew Nienacki mal rád krásne prírodné miesta, ako sú Mazurské jazerá. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Reštaurácia Kapor pri jazere.
Reštaurácia Kapor pri jazere.  (zdroj: Medard Slovík)
Prístav odkiaľ odchádzala loď po jazere.
Prístav odkiaľ odchádzala loď po jazere. (zdroj: Medard Slovík)
Aj psovi dobre padne osviežiť sa.
Aj psovi dobre padne osviežiť sa.  (zdroj: Medard Slovík)
Malý Jeziorak.
Malý Jeziorak.  (zdroj: Medard Slovík)
Na jazere plávali labute a kačky.
Na jazere plávali labute a kačky. (zdroj: Medard Slovík)
Starobylá budova v ktorej je teraz reštaurácia.
Starobylá budova v ktorej je teraz reštaurácia.  (zdroj: Medard Slovík)
Podvečerná prechádzka.
Podvečerná prechádzka. (zdroj: Medard Slovík)
Súmrak pri jazere.
Súmrak pri jazere. (zdroj: Medard Slovík)
Kostol v Ilawe z prvej polovičky 14. storočia je najstaršia budova v meste.
Kostol v Ilawe z prvej polovičky 14. storočia je najstaršia budova v meste. (zdroj: Medard Slovík)
Radnica v Ilawe sídli vo veľmi peknej historickej budove.
Radnica v Ilawe sídli vo veľmi peknej historickej budove. (zdroj: Medard Slovík)
V mestskej knižnici v Ilawe som si pozrel vydanaia Pána Tragáčika v Poľsku, po polsky Pana Samochodzika.
V mestskej knižnici v Ilawe som si pozrel vydanaia Pána Tragáčika v Poľsku, po polsky Pana Samochodzika. (zdroj: Medard Slovík)
Vyfotil som sa aj s pani knihovníčkou na detskom oddelení, ktorá mi ukázala vydania Pana Samochodzika.
Vyfotil som sa aj s pani knihovníčkou na detskom oddelení, ktorá mi ukázala vydania Pana Samochodzika. (zdroj: Medard Slovík)

V meste Ilawa som si našiel ubytovanie cez stránku projektu CouchSurfing, ktorá je v súčasnosti najväčšou internetová služba bezplatného ubytovania, jedná sa o sociálnu sieť. Mestečko sa nachádza v severovýchodnom Poľsku pri jazere Jeziorak. Je to najdlhšie jazero, meria 27 km a šiestym najväčším jazerom v Poľsku z hľadiska rozlohy. Jazero Jeziorak je miestom, kde sa odohráva dej kníh; Pán Tragáčik a kapitán Nemo a Pán Tragáčik a zlatá rukavica od spisovateľa Zbigniewa Nienackeho. Ako chalan na základnej škole som tieto príbehy rád čítal a sníval som o tom, že sa raz vyberiem na tieto krásne miesta, no najmä na Mazurské jazerá. Kvôli tomu som sa vybral aj do Jerzwaldu, chcem vidieť dom, kde žil Zbigniew Nienacki. V požičovni pri jazere som si požičal bicykel a vydal som sa na cestu z Ilawy do Siemian. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Na požičanom bicykli idem okolo jazera Jeziorak.
Na požičanom bicykli idem okolo jazera Jeziorak. (zdroj: Medard Slovík)
Jachty v Ilawskom prístave.
Jachty v Ilawskom prístave. (zdroj: Medard Slovík)
Cesta do Siemian,
Cesta do Siemian, (zdroj: Medard Slovík)

Odbočil som poľnou cestičkou po modrej značke popri jazere medzi komármi a šliapal som poriadne do pedálov. Niekde bola cesta zatarasená, na nohách som mal odreniny od konárov. Na jednom mieste som zbadal, ako ťažia drevo v lese, tak som odbočil na širšiu lesnú cestu, aby som sa vyhol nepríjemným komárom. Neskôr sa ukázali búrkové mraky a zase som uháňal pred búrkou, ak by ma zastihla, tak sa skryjem v Siemianoch. Krútim pedálmi o dušu, ale bicykel je nič moc, ako si mi pomaly ubieha cesta. Siemiany stále v nedohľadne, konečne sa mi ukáže pekná vyhliadková veža v tejto dedinke. Po takej námahe som aj vyhladol, objavím gruzínsku reštauráciu SKARPA, varí v nej pani z Tbilisi. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Pláž v Siemianoch.
Pláž v Siemianoch. (zdroj: Medard Slovík)
Gruzínska reštaurácia Skarpa.
Gruzínska reštaurácia Skarpa. (zdroj: Medard Slovík)
Dom spisovateľa Zbigniewa Nienackeho.
Dom spisovateľa Zbigniewa Nienackeho. (zdroj: Medard Slovík)
Zvonček na dome.
Zvonček na dome. (zdroj: Medard Slovík)
Pri pamätnej tabuli Zbigniewa Nienackého.
Pri pamätnej tabuli Zbigniewa Nienackého. (zdroj: Medard Slovík)

Po dobrom obede pokračujem do Jerzwaldu, tam som skúšal nájsť majiteľa domu, v ktorom žil kedysi Zbigniew Nienacki. Prvé dvere boli otvorené, ale druhé zamknuté, mala by sa tu nachádzať pamätná izba. Na dome je umiestnená tabuľa, v ktorých rokoch tu Nienacki pracoval a žil. Chcel som, aby ma niekto zvečnil na tomto mieste. Vošiel som do najbližšieho domu, pani sa bála nechať svoje dieťa samé doma a odmietla mi túto službu. Tak som sa vracal opäť k domu, že si spravím aspoň selfie pred pamätnou tabulou. V tom som stretol uja, ktorý jazdil na prerobenom bicykli na moto-bicykel. Zopakoval som svoju prosbu, odfotil ma za päť zlotých. Ešte mi povedal, aby som sa išiel pozrieť na „cmentarz” (cintorín) a tam bola len jedna staršia paní. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Pri hrobe Zbigniewa Nienackeho v Jerzwalde.
Pri hrobe Zbigniewa Nienackeho v Jerzwalde. (zdroj: Medard Slovík)
Kameň na hrobe: 25 rokov Panu Samochodzikovi RIP Krystyna.
Kameň na hrobe: 25 rokov Panu Samochodzikovi RIP Krystyna. (zdroj: Medard Slovík)
Dva hroby od manželky a od múzy.
Dva hroby od manželky a od múzy. (zdroj: Medard Slovík)
Manželia Žofia a Albin sa poznali osobne s pánom spisovateľom Zbigniewom Nienackim.
Manželia Žofia a Albin sa poznali osobne s pánom spisovateľom Zbigniewom Nienackim. (zdroj: Medard Slovík)

V tom na cintorín prišiel manželský pár Zofia a Albin, poprosil som ich, aby ma odfotili aj pri hrobe Zbigniewa Nienackeho. Prezradili mi, že Nienacki im bol za svedka na ich svadbe, priatelil sa s ich rodičmi. V tú chvílu som mal pocit, akoby tam s nami bol Nienacki, akoby sa vznášal hore a počuval nás. Prezradili mi o ňom. – Bol to dobrý človek, mali sme ho veľmi radi. Keď čistia hrob svojich rodičov, tak nezabudnú zamiesť aj lístie na hrobe spisovateľa. Nienackí mal ženu, ktorá žila v Lodži, mal s ňou syna a tu pri jazere Jeziorak stretol mladučké šestnásťročné dievča, ktorá sa stala jeho múzou. Keď spisovateľ zomrel, tak mu dievčina spravila hrob z prírodných kameňov, no jeho manželka ich odtiaľ prehodila na vedľajšie miesto a dala mu spraviť platňu. Jeho múza je dnes už pani v rokov, možno ju stretnúť osobne v Ilawe a porozprávať sa s ňou. S mojími novými známymi, sme si vymenili adresy. Dohodli sme sa, že sa urcite ešte niekedy v živote stretneme. Na rozlúčku sme sa už objali, ako starí známi. Vyrazil som naspäť do Ilawy na bicykli, ešte mi zamávali z auta. Neskôr som zistil, že môj bicykel má tri rýchlosti, mohol som tak ísť na ňom oveľa rýchlejšie. Vo vlasoch sa mi usadil vietor od jazera, meral som dlhú cestu, aby sa videl miesto kde spisovateľ žil a tvoril, stretol som sa s ľuďmi, ktorí ho osobne poznali. Splnilo sa mi môj chlapčenský sen, stálo to za to.

Na spiatočnej ceste od Ilawy. .
Na spiatočnej ceste od Ilawy. . (zdroj: Medard Slovík)
Po náročnej túre si aj bicykel musí na chvíľku oddýchnuť.
Po náročnej túre si aj bicykel musí na chvíľku oddýchnuť. (zdroj: Medard Slovík)

Pokračovanie nabudúce. 

Medard Slovík

Medard Slovík

Bloger 
  • Počet článkov:  183
  •  | 
  • Páči sa:  46x

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu