reklama

V záhradách Sira Waltera Scotta (II.)

Prichádzam k domu Abootsford sira Waltera Scotta sú skoro štyri hodiny poobede a tak mi už nechcú predať vstupenku, aby som si dom mohol prezrieť aj zvnútra. Predávajúca mi aspoň dovolí sa prejsť v záhradách a obzrieť si dom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)
Abortsford House
Abortsford House (zdroj: Medard Slovík)

Románopisec sir Walter Scott nechal prestavať usadlosť u rieky Tweed na rozprávkový zámok vo viktoriánskom štýle s vežičkami a arkiermi. Dodnes sa nachádza vnútri písací stôl, u ktorého napísal Scoott svoje romány, poviedky a básničky. 

Obrázok blogu

Scottove romány lákajú návštevníkov najmä do Lowlands (nížiny), konkrétne do kraja Borders, kde nachádzal svoje inšpirácie. Z jeho literárnej tvorby dodnes ťaží škótsky cestovný ruch, hollywoodske filmové epopeje i opery. Nádherne zelená pahorkatina medzi Edinburghom a hranicami s Anglickom je očividným dôkazom o krvavých dejinách pohraničných bitiek s Angličanmi, ku ktorým dochádzalo v neskoršom stredoveku. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Námety jeho kníh vychádzali zo škótskych povestí a dejín, napríklad románová prvotina Waverley, vrcholný román Srdce Edinburghu a román Nevesta z Lammermooru, ktorý zhudobnil Donizzeti ako operu Lucia z Lammermooru. K usilovnej tvorivej práci však Scotta naháňali aj dlhy, ktoré musel platiť. Predmety, ktoré zbieral, meč Roba Roya, bojovníka za slobodu, pohár, ktorý vlastnil Bonnie Prince Charlie, veľa ďalších pamiatok sa stali ikonami škótskeho národného povedomia. Kvôli autentickosti Scootovho obydlia sem dodnes prichádzajú návštevníci z celého sveta. 

Páčilo sa mi v udržiavanej záhrade pri jeho dome.
Páčilo sa mi v udržiavanej záhrade pri jeho dome.  (zdroj: Medard Slovík)
Druh bodliaka ostropes prijali Škóti do svojho národného znaku.
Druh bodliaka ostropes prijali Škóti do svojho národného znaku. (zdroj: Medard Slovík)
Blízko Abbotsford house sa nachádza jazero Gunkowe lock.
Blízko Abbotsford house sa nachádza jazero Gunkowe lock.  (zdroj: Medard Slovík)
Bol som aj na návšteve v škole v Edinburghu, kde učí môj kamarát. Ukázal som mu na glóbuse, kde sa nachádza Slovensko.
Bol som aj na návšteve v škole v Edinburghu, kde učí môj kamarát. Ukázal som mu na glóbuse, kde sa nachádza Slovensko. (zdroj: Medard Slovík)

Vraciam sa vlakom naspäť do Edinburghu, na ďalší deň sa stretávam s kamarátom Chrisom pri jeho škole, kde učí. Prejdeme sa popri kanáli, kde kotvia houseboaty. Kanál pokračuje z mesta do Glasgowa a prepojenou sieťou kanálov sa je možné dostať až do Londýna. Bývania v houseboate je veľmi populárne, ale prináša aj určité nebezpečenstvá. Chris mi ukazuje plagátik jednej ženy, ktorej neznámi ľudia podpálili jej houseboat a tak prišla o celý svoj majetok. Je tam uvedené aj číslo účtu, na ktorý je možné poslať peniaze na jeho obnovu. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Kanál v Edinburghu, kde kotvia houseboaty.
Kanál v Edinburghu, kde kotvia houseboaty.  (zdroj: Medard Slovík)
Život v housbote v Edinburghu môže byť veľmi fajn. Jemne som sa oň oprel, aby sa v ňom niekto nezobudil.
Život v housbote v Edinburghu môže byť veľmi fajn. Jemne som sa oň oprel, aby sa v ňom niekto nezobudil. (zdroj: Medard Slovík)
Večer sme sa prešli starým mestom v Edinburghu blízko domu spisovateľov.
Večer sme sa prešli starým mestom v Edinburghu blízko domu spisovateľov.  (zdroj: Medard Slovík)

V múzeu spisovateľov je stála expozícia dvoch najslávnejších autorov ktorí žili v Edinburghu. Boli to Sir Walter Scott a Robert Loius Stevenson. Stevenson sa odsťahoval z Edinburghu kvôli tuberkulóze na ostrov Samoa. Stalo sa mu to osudným, pobyt na ostrove mu nezlepšil zdravie, ale po príchode čoskoro zomrel. Na portrétoch vyzerá ako pravý dobrodruh, cestovateľ, jeho Ostrov pokladov patril medzi moje najobľúbenejšie knihy v detstve. 

Pred Domom spisovateľov v Edinburghu sú napísané na zemi rôzne myšlienky od spisovateľov.
Pred Domom spisovateľov v Edinburghu sú napísané na zemi rôzne myšlienky od spisovateľov.  (zdroj: Medard Slovík)

Veľmi sa mi páčil citát od autora NEILA M. GUNNA ""Knowledge is high in the head, but the salmon of wisdom swims deep." Voľne preložené: "Znalosti sú vysoko v hlave, ale losos múdrosti pláva hlboko. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Sadli sme si do pubu blízko Edinburgského zámku.
Sadli sme si do pubu blízko Edinburgského zámku.  (zdroj: Medard Slovík)

Vstup do Edinburghského zámku strážia dve sochy významných osobností dejín Škótska, ako boli rytier William Wallace, ktorý padol v boji proti Angličanom a Robert Bruce, ktorý ich neskôr porazil a stal sa úplne nezávislým škótskym kráľom ako Robert I. Na každom kroku v meste cítiť staré mýty a legendy, je tu aj veľa zelene, parkov, pamiatok, všadeprítomný kameň. 

V centre mesta možno stretnúť mužov v kiltoch a započúvať sa do zvuku gájd.
V centre mesta možno stretnúť mužov v kiltoch a započúvať sa do zvuku gájd.  (zdroj: Medard Slovík)
Šofér vyhliadkového autobusu trávil dlhu chvíľu tým, že ho pre istotu podopieral.
Šofér vyhliadkového autobusu trávil dlhu chvíľu tým, že ho pre istotu podopieral.  (zdroj: Medard Slovík)
Kruh vytvorený z kameňov zo všetkých regiónov Škótska.
Kruh vytvorený z kameňov zo všetkých regiónov Škótska.  (zdroj: Medard Slovík)
V Edinburghu som sa rozlúčil aj so známym bezdomovcom, ktorý žije na tejto lavičke už niekoľko rokov.
V Edinburghu som sa rozlúčil aj so známym bezdomovcom, ktorý žije na tejto lavičke už niekoľko rokov.  (zdroj: Medard Slovík)

Väčšinou ho vidno ležať na lavičke, prikrytý je niekoľkými spacákmi. No keď vyjde v meste slnko, tak sa posadí a zafajčí si jeho obľúbenú cigaru. 

Medard Slovík

Medard Slovík

Bloger 
  • Počet článkov:  183
  •  | 
  • Páči sa:  46x

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu