reklama

Nedeľné kúpanie v skarpetkach a čerešne na Jašťurke

Minule ma navštívili v knižnici vysokoškolskí študenti z Poľska, cez leto pracujú s deťmi v letnom tábore v Korbielove. Dobre sa mi s nimi rozprávalo o knižkách a tak sme si navzájom vymenili tipy. Poradil som im niekoľko slovenských autorov a oni mne poľských, napríklad knihu Dom vo dne, dom v noci od poľskej autorky Oľgy Tokarczuk, alebo knihu Eben od Ryszarda Kapuscinskeho, vynikajúcich reportáži z Afriky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

 

Poobede sa vracali z Oravic, navrhol som im, že to mám po ceste a odveziem ich na aute do Korbielova. Boli nadšení, na oplátku ma pozvali v nedeľu do ich letného detského tábora. Stretli sme sa pri jednom malom splave v podhorskom prostredí v Oravských Beskydách pod Pilskom.

Prišli s „grupom makuszkow", už na prvý pohľad chutných malých detí z Worclavi. Došli sme pod splav horskej rieky a deti nahnali kúpať sa do horskej riečky. Tečúca voda bola poriadne studená, niektoré z nich odmietli do nej vojsť, že sú choré. Časť deti bola otužilejšia a na chladnú vodu si postupne zvykli,

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

No väčšina menej zdatných sa vrátili na breh, aby si obuli svoje „skarpetki" - ponožky. Psychologicky cítili, že im v nich bude teplejšie vo vode. A tak som sa prizeral, ako si „makuszkowia" obúvajú na nohy červené, modré a zelené ponožky a bežia ku potoku. V druhej skupine boli staršie deti, oblievali svoje rovesníčky vodou z potoka. Za to dostávali tresty, museli robiť „pempki" - od päť do dvadsať klikov, podľa momentálnej nálady vedúcich. Pomyslel som si svoje o úrovni poľských letných táborov pre deti. Nebol to veselý letný tábor, skôr mi to pripadalo, že sú tam za trest.

Poobede som sa vrátil domov, sadol na bicykel a išiel k poľským hraniciam. Na miesto, kde bol pochovaný ruský neznámy vojak. Odtiaľ je nádherný výhľad na Babiu horu. Lesnými cestičkami som sa dostal nad dedinu a vracal sa naspäť. Chcel som navštíviť kamaráta Jara, no nebol doma. Dávno som v tejto časti nebol. Ako chlapci sme tu chodili k potoku na „Jašťurku". Objavil som lúku na ktorej sme sa v lete hrávali, medzi stromami sa mi podarilo nájsť niekoľko brezákov a nakoniec prísť k vysokej poľnej čerešni, na ktorú sme sa radi škriabali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V časoch môjho detstva, bola o ňu opretá stará búda, aby sa na ňu ľahšie vyšlo. Odtrhol som si malé čerešničky, ktoré sa dali dotiahnuť zo zeme. Potom som sa na ňu pokúsil vyškriabať. Veľmi mi to nešlo, bola príliš hrubá. Nedalo sa dobre zachytiť o ňu nohami, šmyklo ma a spadol som dole na zem. Vrátil som sa k horskému bicyklu, chcel som to už vzdať, keď ma napadla spásonosná myšlienka. Oprieť o strom bicykel a vďaka nemu sa dostať hore naň. Podarilo sa! Sedel som hore na konári, jedol čerešne a cítil sa šťastne ako v detstve.

Medard Slovík

Medard Slovík

Bloger 
  • Počet článkov:  183
  •  | 
  • Páči sa:  46x

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu