reklama

To je ono - moja spomienka na 17. november 1989

Bol som tretiak na strednej škole a mal som už 17 rokov, keď bol 17. novembra 1989. V škole nám priamo a jasne zakázalo vedenie školy ísť na prvý míting Verejnosti proti násiliu v meste Tvrdošín. No my s mojim kamarátom sme také zákazy mali na „háku“ a zdrhli sme zo školy podporiť míting.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)
Obrázok blogu

Asi by to bol poriadny „prúser“ keby nebol padol režim, ale našťastie nevydržal. So spolužiakom sme prišli na námestie plné ľudí. Rečníci sa postupne striedali. Z tribúny sa naraz ozvalo, či sú na námestí aj zástupcovia študentov, že môžu vystúpiť na tribúne. Spolužiak ma z ničoho nič chytil za ruku a začal sa tlačiť davom. Namieril si to rovno k tribúne. Nemohol som sa nijako brániť, len sa nechať ťahať. Utekal tam, akoby ho hnalo stádo koní. Po schodíkoch sme sa dostali na tribúnu. Dali nám do rúk mikrofóny.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Môj spolužiak začal rozprávať ako prvý. Pozdravil dav a zakričal – Stretol som sa s Dubčekom, pozdravuje Vás. Všetci zborovo odpovedali – To je ono. Ďalej rozprával, že bol v Prahe na demonštrácii a zbili ho tam policajti. Teraz sa ozvalo trikrát. – Fuj, hanba! Dav bol v ošiali a medzi tým som premýšľal, čo poviem ja. Vedel som, že môj kamarát si vymýšľa. V Prahe sa nestretol s Dubčekom a nezbili ho policajti, ale sa stratil, keď tam bol na predvianočných nákupoch s otcom. Kvôli tomu ho hľadali policajti, to bolo celé.

Ja som chcel povedať niečo pravdivejšie a tak som začal rozprávať „průpovídku“ o socializme a nezmyselných heslách. Na strednej škole sme mali zavesené heslo: „Komunizmus a elektronika je budúcnosť ľudstva.“ Každé ráno som cestoval do školy autobusom do Námestova, kde som prestupoval na školský autobus do Tvrdošína. Každé ráno cestou mi udrel do očí transparent zavesený po ceste na jednom obecnom úrade: „Mier je najväčšou zbraňou socializmu“. Z toho hesla som bol celkom namäkko a celý tretí ročník som nad nim rozmýšľal, buď je padlý na hlavu systém v ktorom žijem, alebo ja. Asi by mi bolo z toho všetkého nakoniec preskočilo. No mal som šťastie, že to celé dopadlo celkom inak a socializmus padol.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na tribúne som vysvetľoval ľuďom, že takéto heslo je absolútne nezmyselné. Predsa ako môže byť mier nejakou zbraňou? Bol to pre mňa silný zážitok, keď mi dav začal skandovať asi desaťkrát za sebou.:„To je ono!“

Medard Slovík

Medard Slovík

Bloger 
  • Počet článkov:  183
  •  | 
  • Páči sa:  46x

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu